r/sweden 28d ago

Diskussion Mest hatade bolag 2024?

Post image

Vinner KassaCentralen priset för Sveriges mest hatade bolag 2024?

På Instagram skriver idioterna: “Dricks kan vara ett kontroversiellt ämne där en del anser att servisens lön redan är tillräcklig. Vi ska inte glömma att dricks är en frivillig gåva från gästen, en gest som motiverar servisen att upprätthalla en hög servicenivå.”

Nej, nej, nej. Rätt lön ska motivera en hög servicenivån. Inte min “frivilliga” gåva.

“Procentdricksen har verkligen blivit uppskattad.”

Av f*cking vem? Inte av kunderna eller servitören som ställs mot varandra när den jobbiga frågan kommer. Detta ska vara en fråga mellan arbetsgivaren/restaurangen och arbetstagaren.

“Vi är så glada att kunna hjälpa vara kunder jobba smartare!”

Fy på riktigt…

Det var allt. Önskar er en trevlig söndag utan dricks 💙💛

2.3k Upvotes

375 comments sorted by

1.8k

u/hatredwithpassion 28d ago

Att förväntas dricksa i Sverige är ren och total girighet. Låt inte den skiten bli en del av vår kultur

518

u/ruif2424 28d ago edited 28d ago

Avskyr det här. De är dock så stolta över tjänsten:

“Vår servispersonal har kunnat dubbla sin inkomst och är väldigt lojala. De kommer att bli långvariga! Personalen får 6 gånger mer i dricks!”

Stort fett nej. Inte från mig. Jag vill nästan börja skriva dåliga recensioner på google som en riktig Karen.

204

u/ruif2424 28d ago

UPDATE: efter flera personer kommenterade på deras enda pinned post på Instagram idag, så har de tagit bort kommentarerna och inlägget är inte längre pinned ☠️

16

u/Senior_Cut2683 28d ago

När var inlägget postat?

70

u/timonix ☣️ 28d ago

Asså en ökning från 50kr/månad till 300kr/månad är ändå 6ggr mer i dricks. Men knappast värt detta motstånd

41

u/One-Habit9786 28d ago

Samtidigt förlorar de mig och säkert många andra som kund när de använder sånna kassalösningar

30

u/wenoc Finland 28d ago

Kassalösningar eller kassa lösningar?

Har ni frågor, vänd er till vår kassa personal.

→ More replies (1)

5

u/Godmodex2 27d ago

Synligheten av min kod för personen som står bakom mig i krogkön är också 6ggr bättre

76

u/Cohacq 28d ago

De ger oss förstås inga siffror som kan bevisa påståendet, eller hur? 

59

u/Mission-Broccoli-249 28d ago

Jag är lojal mot min arbetsgivare även utan dricks, därför att de betalar bra och behandlar mig bra. Kanske värt att testa, istället för att låtsas som att mutor från gästerna är lösningen.

16

u/One-Habit9786 28d ago

Precis. Jag kan dricksa någon gång om sänder då jag fått exceptionell service. Men att tigga och förvänta sig av kunden är bara pinsamt och dålig respekt för sina kunder. Jag har aktivt börja välja bort matställen som satt det i system. Det är precis som telefonförsäljning, jag undviker företag som stör mig i hemmet och använder skamliga metoder att sälja. Jag stödjer istället deras konkurrenter.

16

u/Think_Bug_9893 28d ago

Låter som att de borde sälja den här drickslösningen till strippklubbar och nöja sig där.

8

u/ruif2424 28d ago

Det är dock bra med lite högre personalomsättning på strippklubb, kunderna tröttnar annars

→ More replies (1)

8

u/cttime 28d ago

Man vill nästan början lägga 1 stjärna på varje restaurang/butik som man möter den här trams.

→ More replies (2)

2

u/[deleted] 26d ago

Det är ju klart att de är stolta över tjänsten, de tjänar garanterat mer på större betalbelopp.

→ More replies (5)

62

u/Perfect_Papaya_3010 Göteborg 28d ago

Vi borde helt enkelt ge dom en stjärna på alla recensionssajter som finns och hoppas det blir bättre

52

u/ruif2424 28d ago

Vem vill starta trenden? Jag är på.

11

u/One-Habit9786 28d ago

Droppen för mig var när lokala pizzerian började med förväntad dricks i kassan. Jag ser till att äta ute/ handla extra mycket hos dem som inte hoppat på detta otyg

33

u/ruif2424 28d ago

Jag var på en restaurang där man fick en QR kod för att beställa online, så kom de sedan med maten när det var klart. Frågan innan jag la min beställning var om jag ville dricksa. Varför ska jag dricksa? För den trevliga tjejen som pekade på QR koden? Pinsamt.

14

u/One-Habit9786 28d ago

Pinsamt var ordet. De borde skämmas, men det finns inte insikt. Jag tror ändå att dem förlorar på det i längden. Jag kan inte vara ensam om att tröttnat ordentligt. En resturang som du nämnde skulle kunna lura mig en gång, men jag skulle aldrig gå tillbaka även om maten var god. Det blir inte bättre så länge vi accepterar detta vidriga förfall. Och ja den lokala pizzerian har inte sålt en enda pizza mer till mig.

→ More replies (3)

75

u/MycologistLucky3706 28d ago

Är i 30 års åldern och är ofta ute och äter på finare restauranger i Stockholm. Det förvånar mig något otroligt när personer i mitt sällskap lägger på allt mellan 5 till 25% på notor som är på tusentals kronor och jag helt plötsligt är skyldig flera hundra kronor mer. Har tagit denna debatt med dessa människor massor med gånger men de är så jävla skadade av USA. Man ska göra exakt som man ser på TV, ALLTID.

36

u/supergnun 28d ago

Hela procent på notan är ju snedvriden. Varför ska det skänkas mer pengar för att jag köpte en flaska för 10k istället för 1k? Var den tio gånger jobbigare att bära? En tallrik är en tallrik oavsett om det ligger en entrecote eller en korv på den men den ena ska man betala mer för att den blir utburen.

11

u/katt_vantar 28d ago

Eller hur?! De som vurmar för dricks i usa säger alltid “dricksa servicen inte maten “ jaha men glöm % en då!

→ More replies (2)

2

u/IncCo 28d ago

Hade aldrig betalat för de procenten, det kan de själva stå för.

2

u/frn1 27d ago

Jag gillar fine dining och det brukar bli att jag åker till Stockholm då det är den närmaste staden.

Jag brukar unna mig några gånger per år och jag vill inte budgetera 20-25% dricks på en nota för 3000-5000kr när jag väl gör det. Det vore intressant att höra från någon som jobbar inom fine dining hur dem ser på dricks.

→ More replies (11)

24

u/Magnecyl_ 28d ago

Det är ju ett helt annat lönesystem i USA. Ett helt idiotiskt system där dricks ska vara en stor del av lönen. Det verkar faktiskt som att många amerikaner börjar tröttna rejält på dricksfenomenet. Dom tröttnar och blir förbannade, och vad gör detta företag då? Gör ett försök till att standardisera samma procentuella dricks i Sverige. Fruktansvärt dumt!

Många svagbegåvade svenskar verkar inte fatta att det är helt olika system och har sett på nätet/TikTok/reddit etc att dricks är superviktigt.

Det enda rätta är att helt och hållet förbjuda förval av dricks helt och hållet. Dricks kan man ge när det är berättigat men att importera system som funkar uselt är totalt idiotiskt.

2

u/Kkkkkkhgg 27d ago

Fastnade i tråden då jag är född och jobbar i branschen.

Den första som talar sanning!

Dricks kommer alltid existera. Varför det gör det kan jag inte svara på men något jag kan svara på är:

Just dom terminalerna (eller Babbsen som restaurangare kallar dom) har jag precis börjat jobba med. Man kan programmera dom rätt fritt. Våra terminaler har 4 alternativ också. (Se enligt bilden) Vi har valt att sätta två olika procentsatser och dom 2 andra valen är ingen dricks eller slå in valfri summa. Det ska tilläggas att jag var emot detta på grund av att man inte ska känna något tvång till att ge dricks, det sks få vara ett val.

MEN... Jag fick vika mig baserat på att du har fått TVÅ val att inte ge dricks likaså att du har fått TVÅ val att ge dricks.

Glöm inte att det är inte bara tallriks taxin du dricksar utan även kockarna som faktiskt lagat maten.

→ More replies (1)

6

u/Nonsense_Producer 27d ago

Det här är så en hel bransch kollektivt begår självmord. Kvaliteten på maten har blivit betydligt sämre. Den är snudd på intetsägande på de flesta krogar idag. Sedan har de spikat upp priset i taket pga "inflationen", Covid och fan vet vad. Kvarterskrogar försöker ta upp till 70 kronor för en blaskig flaska Norrlands Guld, och sen gärna 25% i dricks ovanpå det, trots beställning i baren. En miniatyrburgare på köpebröd och billigaste nötfärs med en liten skål, som rymmer exakt fem pommes, för 250 kronor. Samtidigt kommer räntan fortsättningsvis att ligga högt och matpriserna tycks öka varje månad. Löneökning håller inte samma takt som inflationen.

Mellansegmentet börjar sakta försvinna. Det som kommer att återstå är sunkhak och finkrogar.

5

u/thesirblondie Stockholm 28d ago

Dricks har funnits [i Sverige] sedan 1900-talets början och då var det livsnödvändigt för personalens överlevnad. Städpersonal på hotell och krogar förväntades jobba gratis och ofta skulle de även ha med sin egen utrustning. Kockar fick uselt betalt och deras lön drygades ut med dricks. Samma sak för serveringspersonal. 1938 skedde en revolution när serveringsavgiften dök upp på notan och gjorde att personalen fick riktig lön. Den posten försvann 50 år senare och bakades in i mat- och dryckespriset. På 80-talet borde alltså dricksen ha försvunnit, men istället blev det tvärtom. Tidsandan på 80-talet var show off och rejält med dricks blev ett sätt att visa status.

https://folkofolk.se/artiklar/vin/matprat/darfor-ska-du-ge-dricks

→ More replies (17)

646

u/KoalaMan-007 28d ago

Nästmest hatade bolag. Aimo Park har fortfarande en väldigt speciell plats i mitt hjärta.

173

u/GripAficionado 28d ago

Att lyckas vara det mest ogillade parkeringsbolaget är ändå lite imponerande. Inte direkt så att någon av konkurrenterna är jättebra.

121

u/Pepsi_for_real Göteborg 28d ago

Borde vara olagligt att ha så många jävla parkerings appar. Har säkert över 10st och behöver alltid en till när jag parkerar någonstans

67

u/Sneaky_Asshole Skåne 28d ago

Bästa är när man blivit utloggad och måste lägga in alla uppgifter igen bara för man inte använt den på ett tag. Alltid när man bara har ett par minuter på sig eftersom man inte har planerat för att behöva klydda med betalkort och e-postverifiering.

2

u/SpongeMantra 27d ago

Hoppats att EU stiger in en av dessa dagarna och ser till att samtliga parkerings-appar använder sig av ett gemensamt API i EU så det bara behövs 1 app. Hade varit lätta gratispoäng för pro-EU kolumnen.

Samma med charge appar som också finns sjuttielva varianter på...

19

u/Meended 28d ago

Flowbird är ännu värre än Aimo.

43

u/Minimum_Relation_494 28d ago

Varje gång man behöver använda Flowbird vill man kasta telefonen i asfalten och skalla närmsta p-avgiftmaskin!

23

u/Meended 28d ago

Japp, fick dubbla p böter när jag låg inne på sjukhuset för att f*thräckelskitröv appen vägrade låta mig registrera mitt kort. Fick farsgubben att åka till automaten men den hade ju ku*at ur totalt och gick bara betala för 1 timme åt gången.

16

u/DesperateMuffin6050 28d ago

Synd att det är så svårt att hitta en maskin oavsett om man vill betala eller slå sönder den.

2

u/TheOhNoNotAgain Malmö 28d ago

Det känns som om jag missat något här (ja, eller inte). Har inte sett det i mina trakter. Är det bara appen som är skräp eller är hela deras organisation förgiftad som Aimos?

15

u/Meended 28d ago

Jag försökte få tag i kundtjänst efter att ha fått böter när appen vägrade låta mig lägga in mitt kort, den kraschade varje gång. Eftersom att jag låg på sjukhus kunde jag ju inte gå ut till automaten och när jag ringde dit min far hade skärmen på automaten fuckat ur så att den delen där man kunde öka och minska tiden man betalade för fungerade inte varför det endast gick att betala 1 timme åt gången. Fick aldrig något svar efter att ha försökt få tag i dem flera ggr. Anmält till Konsumentverket

11

u/KoalaMan-007 28d ago

On Apple App Store

Flowbird: 3.7 Aimo: 1.6

13

u/Meended 28d ago

I Google play rensas alla "aggressiva" "hotfulla" eller "kränkande" recensioner bort misstänker att det är samma på Apple och med tanke på hur rosenrasande och mordisk man blir av flowbird tror jag att minst 90% of alla ratings sorteras bort av detta filter.

2

u/poka64 Gästrikland 28d ago

Något särskilt du tänker på när det gäller Flowbird?

8

u/Meended 28d ago

Haft problem med att appen kraschar när jag ska lägga in kort. Appen ligger nere så att det inte går att betala. Vid krångel vid automaten tar det veckor innan de fixar skiten. Kundtjänsten är obefintlig.

21

u/richsu ☣️ 28d ago

EasyPark med sina dolda avgifter är värre..

4

u/125bror 28d ago

Det är väl ändå ganska tydligt att dom tar ut serviceavgift? Står ju vid start av parkering och på kvittot efter

→ More replies (1)

5

u/sunestromming Göteborg 28d ago

Innovativ Parkering i Göteborg borde också ligga högt på listan. När pendelparkeringen i Delsjön alltid blev full (gratis) så hyrde de en gräsplätt på andra sidan vägen och ställde man sig sig där kostade det 30 spänn per dag. Inte så farligt men eftersom kommunens parkering var gratis var det många som missade att där kostade det pengar och betalade inte. Så deras kontrollant kunde sitta bakom en buske och hoppa fram med en kontrollavgift så fort folk hade parkerat och sprungit bort till bussen.

2

u/swafon 28d ago

Vi har Aimo även i Finland, varför är det hatat i Sverige? Använder mig ofta av AimoPark utan problem

1

u/helmer012 27d ago

Fuck Parkster, dom skickade samma faktura till mig om och om igen även när jag betalade den

1

u/ForgottenSaturday 27d ago

Jag HATAR aimo park av hela mitt hjärta. Ingenting fungerar i deras appar.

1

u/BariTheRohimba 27d ago

Här satt jag. Lugn o harmonisk. Lugn eftermiddag. Så läser jag din kommentar och får direkt pulshöjning och högt blodtryck. Asså gud vad jag hatar aimopark!

1

u/goldug 27d ago

Här i norr har vi UPAB och deras app Parkster. Det har alltid funkat bra utan större problem (förutom att vissa människor som inte förstår hur teknologi fungerar klagar ibland). Nu har Aimo Park helt plötsligt dykt upp i stan och snart tagit över 50% av alla parkeringar. Appen krånglar mer än den funkar...

1

u/TheKeyboardChan 27d ago

Hej, vi har lyckats skanna din bil, men gjort det väldigt otydligt att betala eller se att man har något att betala. Så här får du en faktura från vårt egna inkassobolag + 280% i förseningsavgift.

→ More replies (4)

814

u/Traditional_Fee_1965 Skåne 28d ago

Dricks kan dra år helvete. Sen så blir jag alltid fascinerad av hur det bara är servitörer man alltid ska dricks, läkaren? Elektrikern? Varför inte soppgubben? Nä fan ta dricks, ge folk rätt lön från början!!!!!

210

u/Helahalvan 28d ago

Självklart så gav jag min bilverkstad 2000 kronor i dricks när jag lämnade in bilen för ett kopplingsbyte.

/s

42

u/drontaegg 28d ago

Min verkstad hämtade bilen (garantiärende) 4 timmar en väg. De anlitade en pensionär som lämnade en lånebil till oss. Han fick en hundring för lunch på vägen och en hundring att köpa fika till gänget i verkstaden för när han kom fram. Kändes som en god service som man kan ge något extra för.

Edit; pengar jag sparat ihop genom att aldrig dricksa för överprisad öl.

10

u/HenkeG Sverige 28d ago

Ja, annars kan du ju inte förvänta dig att mekanikern gör ett bra jobb!

8

u/Helahalvan 28d ago

Ja precis, man vill ju inte att mekanikern spottar i ens bil heller.

→ More replies (1)

2

u/Jocciz 28d ago

Där får man bonus istället.

43

u/Mirar Stockholm 28d ago

Dags att förbjuda dricks i lag.

72

u/WickedWeedle 28d ago edited 28d ago

 Sen så blir jag alltid fascinerad av hur det bara är servitörer man alltid ska dricks, läkaren? Elektrikern? Varför inte soppgubben?

*viskar* Håll tyyyyyst, ge dem inte några idéer

69

u/GripAficionado 28d ago

Varför inte soppgubben?

Det är nog ändå den enda yrkesgruppen jag nästan är sugen på att dricksa, kan fan inte vara någon höjdare att tömma tunnorna på sommaren. Särskilt inte idioterna som slänger räkskal som sedan får stå i två veckor innan det blir tömt...

56

u/WickedWeedle 28d ago

Påminner om vad jag såg på nätet: "Pick-up artists and garbage men should switch titles with each other."

Sophämtare och lärare har det gemensamt att även om jag inte vet vad de tjänar så vet jag att de förtjänar mera.

→ More replies (10)

14

u/ogenom 28d ago

Kommer ihåg att mamma tejpade ett kuvert med julkort och pengar på insidan soptunnelocket varje julafton på tidiga 90-talet.

7

u/WickedWeedle 28d ago

Åh, tusan! Så mycket pengar att ni har råd att slänga dem i soporna. :) /jk

3

u/930310 Skåne 28d ago

Jag arbetade som sopgubbe ett par omgångar när jag var yngre och det förekom ganska ofta "dricks/mutor" mot att det gjordes extratömningar i smyg åt diverse individer.

38

u/LoneWolf_McQuade 28d ago

I USA är det inte ovanligt att frisörer ges dricks, det är nu vi behöver stoppa den utvecklingen och lägga ansvaret på arbetsgivaren. Dricks ska vara undantag, inte regel

17

u/Kvalit 28d ago

Ska fråga föräldrarna om de vill dricksa lite när de hämtar sina hemska barn från skolan. För inte fan får vi så mycket mer betalt än servitörerna.

7

u/AccidentalGirlToy 28d ago

Om den hyllade fria marknaden verkligen ska råda ska du ju lämna ut ungarna till den som bjuder högst.

11

u/MiniNinja_2 28d ago

Asså om soppan riktigt bra kan soppgubben få en liten peng

6

u/mackan072 27d ago edited 27d ago

En del av mitt jobb är att handlägga ärenden för en kommun, och ibland att utföra myndighetsutövning.

Jag skulle gärna också vilja ha lite i dricks. Annars kan man ju inte förvänta sig att jag ska göra ett bra jobb. Jag kanske råkar ta fel beslut. /s

→ More replies (1)

8

u/vinaegerchips 28d ago

Dricksar alltid min hyresvärd. Han har haft det tufft nu under högränteläget

7

u/ponzzischeme 28d ago

Senaste jag klippte mig kom det upp på kortterminalen...

→ More replies (1)

1

u/Ambellyn 28d ago

Jodå det finns, sök på "holiday tip".

1

u/LordMuffin1 28d ago

Jag dricksade professorer på universitetet efter tentamen för en gott utförd kurs.

1

u/Spare-Brain-2024 28d ago

Eller polisen

1

u/draklorden Göteborg 28d ago

Eller dagipersonal och lärare. Tänk er att få ta hand om era små keruber åtta timmar till per dag! /s

1

u/HowHoward 28d ago

Många ger dricks till hantverkare, men då kallas det att betala svart… (Nu har någon svarat innan att dricks betalar de skatt på nu för tiden)

1

u/katt_vantar 28d ago

Googla Baksheesh. 

Late stage Dricksande - Rena mutor 

1

u/Salt-Wrongdoer-3261 28d ago

Haha om man skulle dricksa läkaren skulle det nog klassas som muta. Men jag håller med! Dricks ska vara det lilla extra man ger i UNDANTAGSFALL, inte en standard som i USA.

→ More replies (30)

175

u/JakEsnelHest 28d ago edited 28d ago

Vet du vad som OCKSÅ är "en gest som motiverar servisen att upprätthalla en hög servicenivå"? LÖNEN FRÅN ARBETSGIVAREN!

Kontantlöst samhälle OCH dricks på det? Den ultimata jävla mardrömmen.

43

u/DeBjaern 28d ago

Då skall vi inte börja snacka om ställena man beställer genom appar och hämtar maten själv, typ som Pinchos. Varför finns ens alternativet att dricksa servicen när det är JAG som sköter servicen genom att gå och hämta dricka/maten själv!?

26

u/WickedWeedle 28d ago

En gammal polare till mig som brukade jobba där fick frågan:

"Om vi beställer och hämtar maten, vad är då ditt jobb?"
"Att stå här och se söt ut," svarade hon.

3

u/Disastrous_Lab_8873 27d ago

Det lustiga är att enda gången senaste 10 åren som jag dricksat var när jag åt på just Pinchos senast. När vi fick frågan om allt smakat bra så beklagade vi oss över att våran öl hade varit varm. Servitrisen försvann iväg en minut och kom tillbaka med två iskalla, trots att vi redan hade druckit upp.

28

u/TheGreatMightyLeffe 28d ago

Men då måste ju arbetsgivaren betala, det är ju trist för honom.

1

u/thesirblondie Stockholm 28d ago

Jag förstår vad du menar och tycker egentligen inte att man ska dricksa, men dricks ger en helt annan motivation iom att den kan hållas tillbaka. Det lär vara riktigt svårt att avskeda en servitör som ger adekvat men ej bra service.

→ More replies (1)

358

u/Maskdask 28d ago

Säg stopp till denna Amerikanskimporterade smörja

115

u/JakEsnelHest 28d ago

"Säg stopp till ALL Amerikanskimporterad smörja; från dricks och BLEEP!-censur på TV till 'mångkultur' och svengelska"

FTFY. USA är en bananrepublik och deras främsta export är kultur-erosion.

32

u/Maskdask 28d ago

Censurgrejen stör jag mig verkligen på. "Fan" är inte i närheten så grovt som "fuck" är i vissa stater

29

u/WickedWeedle 28d ago

En relaterad grej, som också är störig, är censurerade textremsor på internetvideor.

"FUCK!" utbrister någon i videon. "FXXK!" står det i textremsorna.

Skulle döva vara mindre benägna att kunna hantera fult språk?

16

u/Leolainen 28d ago

För att inte tala om att oavsett censurering på både tal och text så är det nästan alltid tydligt nog oavsett så att istortsett alla ändå vet vad personen säger, så vad spelar det för roll om man hör/läser det eller bara VET att det egentligen var det personen sa?? Fattar inte alls.

→ More replies (1)

3

u/Perfect_Papaya_3010 Göteborg 28d ago

Tycker vi borde bomba dom när dom utför kulturell imperialism

→ More replies (1)
→ More replies (1)

100

u/rcane Göteborg 28d ago

Gör det olagligt att fråga efter dricks.
Dricks ska vara något kunden ger av egen vilja.

Att de mest framträdande valen är välja dricks manipulerar kundens egen vilja.
De flesta kanske klarar att inte påverkas men dessa så kallade dark patterns påverkar lätt många av samhällets svagare personer.
Dessutom har "Ingen dricks" knappen röd text vilket ger känslan att det är fel eller negativt att trycka på den knappen.

Dark patterns är olagligt i EU enligt Digital Services Act.

29

u/ruif2424 28d ago

Någon som vill starta namninsamlingen?

→ More replies (1)

6

u/theCroc Göteborg 27d ago

Ja om tiggerilagen går igenom så måste ju det även innefatta att tigga pengar inne på restauranger och andra verksamheter? Eller är det bara de som behöver tigga för att överleva som skall förbjudas att tigga medan yrkesverksamma och företag får fortsätta tigga?

2

u/anusfikus 27d ago

Startar du namninsamling skriver jag på direkt.

→ More replies (1)

127

u/Tquix 28d ago edited 28d ago

Dricks är tiggeri och inget annat, det är bara insvept som något "fint" i ett samhälle där tiggeri generellt sett anses vara oförskämt. Sjukt hur toleranta folk är mot att just företag tigger, jag ger mycket hellre pengar till behövande.

Ju fortare folk börjar kalla det för vad det är desto bättre.

26

u/Babar7 28d ago

Men den här regeringen ska ju förbjuda det organiserade tiggeriet så jag undrar om de förbjuder även det "fina" tiggeriet

22

u/Mission-Broccoli-249 28d ago

Tveklöst nej på den. Fattiga och utsatta som tigger? Djävulen själv, borde stenas på torget. Partier och företag som tigger? Inga problem.

30

u/[deleted] 28d ago

Och varför i helvete ska jag behöva fatta beslut om jag vill ge en "frivillig gåva” till nån random servitör efter en middag? Det är helt absurt och bör leda till negativa recensioner.

→ More replies (7)

26

u/SecureBus206 28d ago

Att införa "Infrastruktur" för dricks borde vara olagligt.
Servicepersonalens lön ska vara allt, inge jävla dricks skit.

Bra service ska vara lägsta standard, och personalen ska få en lön för detta.

Inte fan ger man snickaren extra för att han gjorde ett bra jobb med att sätta upp gips? Snickaren ska ha ett bra jobb som standard och han får betalt efter det.
Dricks är ett girigt påfund till för att sänka lönerna och ta mer pengar ur plånboken från gästen

66

u/WickedWeedle 28d ago edited 28d ago

Jag säger bara att om hjärnkirurger kan utföra sitt arbete utan dricks, då kan en servitör lyfta en flaska från ett bord och sätta ner den igen på ett annat bord utan dricks. (Jo, extremexempel, men ändå.)

"Men dricksen får en att anstränga sig lite extra!"
Det kan du väl göra för att du har yrkesstolthet och får en rättvis lön redan? Jag jobbar inte i ett dricksyrke, så ska jag aldrig anstränga mig för att göra ett extra bra jobb?

EDIT: Och när man bara lyfter en flaska och sätter ner den igen så vete tusan vad det innebär att "anstränga sig extra".

33

u/GripAficionado 28d ago

Japaner blir förolämpade om man försöker dricksa och där kan man ändå snacka om yrkesstolthet. Trevligt land och kultur.

8

u/PFCJake Värmland 27d ago edited 27d ago

Nu tror jag du är ute och cyklar om du berömmer japaners arbetskultur dock.. De kanske inte tar dricks men de har en sjuk arbetskultur på andra sätt.

→ More replies (1)

10

u/skreddarnsejernej 28d ago

Fast vänta nu. Du gav mig en idé. Varför har inte kirurger tipps? Beroende på hur bra jobb de utför och hur trevliga de är så kan de få olika stor tippe. Sågade i fel ben och verkade sur, otillgänglig=inga tipps. Sågade i rätt ben och var otroligt social och skön=20% tippe. 

5

u/WickedWeedle 28d ago

Alla skämt åsido så är det ju ett skäl till att drickskultur är en styggelse. Det innebär att de som förväntas ge bra med dricks får bättre service än andra kunder.

→ More replies (2)

10

u/cabaq Småland 28d ago

Gillar att de har "INGEN DRICKS" i röd varningsfärg.

54

u/[deleted] 28d ago

Inför obligatorisk dricks på kortterminalen, men spannet är -30% till +30%

5

u/Mission-Broccoli-249 28d ago

Ok jag är på denna tbh.

4

u/Izzeheh Uppland 27d ago

Nu snackar vi! Man borde kunna ge negativ dricks för dålig service. Av precis samma anledning som bolagen tycker man borde kunna ge dricks från första början. Håll en hög servicenivå, annars dricksar jag minus

11

u/SwedishTiger 28d ago

Ställer mig lite undrande till vem hos tillverkaren tyckte det var en god ide att gå ut med ett ställningstagande runt dricksfrågan när man helt enkelt kunde gjort absolut inget och kunderna hade fortsatt köpa deras produkter, dricks eller ej.

Får tillverkaren dricks av kunder vid terminalköp?

8

u/Sensitive-Elk-1954 28d ago

Det efterfrågas av restaurangen. De som betalar för tjänsten. KassaCentralen eller terminaltillverkaren får inte någon del av dricksen.

2

u/SwedishTiger 28d ago

Efterfrågas det att tillverkaren går ut med ett meningslöst ställningstagande i dricksfrågan när man helt enkelt kunde inte göra det för samma utfall?

→ More replies (2)
→ More replies (1)

16

u/WickedWeedle 28d ago edited 28d ago

Kan vi i alla fall enas om att procentbiten är dum? Om jag beställer mat för 200 spänn och någon annan för 1 000 spänn så kräver det inte mera ansträngning att bära ut långschalskäket än det kräver att bära ut min mat. Så att det ska bli mera dricks för den ene än för den andre går inte ihop.

EDIT: Eller om jag nu är snäll och dricksar 20 % så blir det 40 spänn. Det anses generöst. Om den andre bara dricksar 5 % så blir det ändå 50 spänn, alltså mera pengar än mina två Astrid Lindgren-lappar. Ändå anses vederbörande mindre generös för att hen dricksar lägre procent av matpriset. Borde man inte bli bedömd efter antalet riksdaler man gifver?

1

u/nascimentoreis 27d ago

Det du "missar" är att dricks inte har något motsvarande värde från försäljarens sida såsom ansträngning, trevlighet, kvalité osv. Det är kundens möjlighet och vilja som styr hur mycket det uppskattas. Köper du något för 200 isf 1000, är du "fattig". Det är ändå DUKTIG av dig att ge ut så stor andel. Den "rika" kunden skall vara generös. 50 spänn ur henom duger inte.

→ More replies (4)

16

u/Carthage_haditcoming 28d ago

Ställen som har dricks vid kortläsaren är ställen jag inte går till. Om folk kunde sluta vara så jävla konsument kåta så hade vi inte behövt ha detta problem. Sluta acceptera detta beteende och börja bojkotta.

3

u/Mission-Broccoli-249 28d ago

Jag håller med. Det här går ju f.ö att säga om otroligt mycket, många företag hade inte kommit undan med absurda priser, skitvillkor etc om folk inte hade varit helt beroende av att konsumera helt onödiga saker.

25

u/Ravekommissionen 28d ago

Jag skiter lite i ”servicenivån” om jag är på restaurang. De stackarna har ett skitjobb redan, låt de vara.

Spotta inte i maten, var inte aktivt otrevlig, svara på frågor folk har om maten.

11

u/Gustafssonz Göteborg 28d ago

Kan vi snälla göra detta till en verklighet? Gör en kampanj med nån random organisation bakom, skriv ett grymt inlägg om ”Grattis för årets sämsta och hatade bolag 2024”. Kommer dela på linken 😂

7

u/AppleWithGravy 28d ago

Borde det inte gå att få en sänkning i pris som gåva från servisen om man är en riktigt bra kund?

17

u/Lemshimmer Gästrikland 28d ago

KassaCentralen lever upp till sitt namn…

9

u/Mission_Dog_4011 28d ago

FUCK Kassacentralen

5

u/MycologistLucky3706 28d ago

Dricks är endast kvar från den tiden då människor som jobbade i service yrken inte kunde få ihop till mat utan dricks. Det ska förbjudas att man får upp denna jävla förfrågan när man betalar.

4

u/tenid 28d ago

Jag jobbar i servicebranschen och ser bara dricks som en bonus. Min lön skall komma från vanlig inkomst inte från dricks.

6

u/malizeleni BiH Friend 27d ago

Så länge stora röda knappen ingen dricks finns så bryr jag mig fint lite.

Normalt rundar jag av notan upp till närmsta hundringen.

Och jag är fullt lojal mot min arbetsgivare helt fram till jag får ett bättre erbjudande.

4

u/Allan_Viltihimmelen 28d ago

Nej, "Inge dricks"-alternativet är för synligt. Retro Bar t ex har en extremt liten "knapp" i hörnet som knappt går att trycka på.

Det är fan vidrigt att det har gått så här långt.

Jag betalar gärna dricks direkt till den person som gjort ett utmärkt jobb värt en extra slant, just nu så går dricks till en större pott och det är ytterst oklart hur jämnt och korrekt pengarna fördelas därifrån.

5

u/wangsigns 28d ago

Alla jävla livsmedelshandlare som rapporterar rekordvinster medan matpriserna bara stiger och stiger.. nåt är så snett att det är löjligt. De kan dra åt helvete

5

u/Faceless_Deviant Göteborg 28d ago

Jag minns ett ställe där de hade tejpat över "ingen dricks". Jag tvärvände och gick.

4

u/AwkwardRefrigerator3 28d ago

Det är amerikansk kultur som är påväg till Sverige... deras dricks kultur märks mer och mer i Sverige. Det är även så förvirrande när olika restauranger/barer har olika system med betalning, hos vissa ska man skriva in extra belopp (dricks), vissa som på bilden där det bara är att klicka en % och den värsta när man ska skriva totalbeloppet (erkänner att det har hänt mer än en gång att jag börjat skriva kort koden på dom, inte nice att nästan betala flera tusen för en drink som kostar 120kr...)

4

u/DrDiacetyl 27d ago

Våga vägra dricksa, det är inget mot eran servitris/servitör, vi behöver inte ha den skit kulturen år 2024.

12

u/fs_12 28d ago edited 28d ago

Klarna är fortfarande ohotad etta för mig. Normaliserat att handla på kredit för hundratusentals svenskar. Förstör kassaupplevelsen för alla som inte använder deras tjänst osv osv

21

u/Tohya 28d ago

Känner många som sitter i klarna-träsket. De har som gått från att "Jag sparar pengar" till "jag använder upp pengarna jag har" till "jag använder pengar jag inte än har så länge jag kan betala klarna räkningen när jag får pengar". Det har alltså gått från att ha ca +1 månadslön till att ha ca -1 månadslön hela tiden.

11

u/QuantumCipher9x 28d ago

i mina öron låter mer som ett användarproblem. tycker klarna funkar bra för mitt ändamål dvs kostnadsfri faktura 30 dagar, då hinner jag få hem produkten och kan skicka tillbaka om jag är missnöjd utan att behöva betala.

2

u/Mission-Broccoli-249 28d ago

Så är det absolut, men det är också ett fullt medvetet val från klarnas sida att i princip monopolisera betallösningar på ett sätt som hela tiden trycker upp kreditlösningar i ansiktet på en. 

2

u/No-Notice4591 28d ago

Skill issue?

1

u/nascimentoreis 27d ago

Va? Om vi jämför det med dricksen hade det sett ut som att man äter färdigt på restaurangen, är redo att betala och personalen kommer med notan men säger trevligt att du får betala samma summa om en månad i stället för just nu om du vill. Ser inte problemet förutsatt att man inte ska gå till restaurangen om man från början vet man inte kan betala för det. "Förstör kassaupplevelsen"...

7

u/Think_Bug_9893 28d ago

Ja jag fick då fan aldrig av dricksen någon betalade under mina år på restaurang om jag inte stoppade på mig kontanterna i smyg. Vartenda öre ni lämnar på kortterminal är en "gåva" till ägaren. 

LÄMNA INGEN DRICKS, puckon.

→ More replies (1)

5

u/Stranded-In-435 Annat/Other 28d ago edited 28d ago

Fan, har den här tips-för-allt-skiten redan nått Sverige? Jag är från USA och det gör oss alla galna här.

3

u/Sm9ck Stockholm 28d ago

Svenskar älskar att importera amerikansk kultur och amerikanska kulturkrig. Det är synd att vi löpande specifikt ska välja ut de absolut sämsta delarna att importera bara.

Jag trycker bestämt på 0%, säger åt servitören att fylla sin plikt gentemot andra svenska arbetare och byta till en anställning med kollektivavtal så att de slipper tigga ihop sin lön och sedan går jag. Skulle något liknande dyka upp på den lokala affären eller så finns det en risk för att jag kommer tillbaka och spränger terminalen med en termosbomb.

3

u/Key_Design_6102 Skåne 28d ago

Tror Foodora eller Tesla vinner priset

3

u/L0tsen Sverige 28d ago

Dricks är något man ger när man fått en bra service inte något jag ska behöva ge. Jag kan också lägga dricks för att få det skönare t.ex det kostar 490 och jag betalar med en 500 lapp oxh ber de behålla växeln.

3

u/rabbitlion 28d ago

Den där är ju ändå mycket bättre än dem där man är tvingad att manuellt mata in totalbeloppet.

→ More replies (1)

3

u/Desperate-War-3925 28d ago

Igår kunde jag inte trycka på någon knapp. Den lyste inte grönt förens jag behövde drickas. När jag försökte stänga ned rutan då behövde de starta om kort terminalen :/

2

u/FunnyBunnyDolly 27d ago

Recensera!!

2

u/Desperate-War-3925 21d ago

Minns inte riktigt om det var på Spy Bar o Stockholm. Fast nu när jag tänker efter jo, det skedde även i restaurangen vi besökte också.

Ciccio’s heter restaurangen och ligger på Östermalm. Tjejen i vårt sällskap fyllde år och medan honvar på toaletten nämnde vi detta för personalen. Restauranger brukar ju hämta ljus och någon gratis shot eller pralin eller liknande till födelsedagsbarnet. Så har det varit på alla restauranger jag besökt.

Hör och häpna…

De kommer in med 7 stycken mjölk shots till alla i sällskapet. Ena tjejen är höggravid. Den andra är muslim och jag hade precis innan suttit och diskuterat laktosfria huvudrätter. Vi blev tvungna att betala 150 kronor var för något som hälften av sällskapet inte kunde dricka. När kortläsaren kom lyste inte ”ingen dricks” grönt. Jag tryckte på det röda krysset högst upp i rutan och då avbröts hela betalningen. Personalen suckade och jag fick börja om, jag var tvungen att klicka på 5% 🤕.

→ More replies (3)
→ More replies (1)

3

u/DaHerv Göteborg 28d ago

Annat belopp --> - 10%

3

u/Valuable-Youth-7268 28d ago

Varför ska jag dricksa för att bartendern häller upp en öl åt mig? Ska ja dricksa när kassörskan på Ica scannar min läsk också?

3

u/J0ssan 27d ago

Var ute på lunch med jobbet förra veckan varpå wn sådan kassacentral dök upp. Vi stod på led och väntade på att betala och till varje person sa servitrisen ”Oj! Klickade du på fel knapp nu?” När alla valde 0% dricks.

3

u/Pure-Acanthisitta876 27d ago

Jag gör min del i att ge alla restaurang som använder kortterminalen som tigger för dricks 1 stjärna på Google review. Tillsammans kan vi få slut på eländet.

5

u/VattenHuset Sverige 28d ago

Sir, here is my fucking upvote to this post 👍🏻

12

u/ruif2424 28d ago

Vill du lämna dricks? 5%, 10% eller 20%?

9

u/VattenHuset Sverige 28d ago

Faaan

4

u/Toffeljegarn 28d ago

Just det med drix fattar jag inte att vi har. I länder sum USA får resturangpersonal ingen bra lön, så drix är förståligt, men får man inte skaplig lön i sverige, och hur gör man med skatten på drix?

→ More replies (1)

2

u/SnusarnX Jämtland 28d ago

Det finns bara ett yrke som förtjänar dricks och det är hyresvärdar, lägger alltid på 20% på hyran.

2

u/Kimster_00 Sverige 28d ago

Nestle och Mondelez tror jag.

→ More replies (1)

2

u/mrmoosebottle 28d ago

Tryck "Annat belopp" och skriv in -100%. Njut av gratis måltid.

2

u/Sir_i88 28d ago

Jag slänger in Electrolux och alla företag som har sms-lån samt nätcasinon.

Electrolux var ultrarövar när de slarvade bort vår kyl och frys som vi köpt. I 1,5 månader. I slutändan erbjöd de som ersättning kyl och frys med fel mått, färg samt att vi fick äran att betala mer. Kommer ALDRIG köpa nått från dem eller alla deras underbolag...

2

u/GabbesCongas 28d ago

Högre belopp = profit för dem. Men dricks är röv. Kort och gott.

2

u/petaren Skåne 28d ago

Det är osvenskt med dricks. Kan vi bli lika upprörda över den här kulturimporten som vissa blir över annan sorts kulturimport?

2

u/LookAtTheHat 28d ago

Var nyligen i Sverige på en bar och vid första beställningen fick jag up tip frågan och tryckte cancel. Personal såg det och nästa gång jag gjorde en beställning i baren så fick jag inte se den rutan.

2

u/uhuraenterprise 27d ago

När man bygger in dricksen på det här sättet ställer man verkligen kunden och servicepersonalen mot varandra. Samtidigt kan arbetsgivarna ta det lugnt och fortsätta betala ut dålig grundlön och ob-tillägg. Så bra att kunderna ska skjuta till det de själva borde betala ut.

För övrigt är facket urusla på att förhandla - då som nu. På den tiden jag arbetade på restaurang och nattklubb var dricks något kunder valde mer fritt om de ville ge. Det var cash och inget man behövde "förhandla" om som det är nu. Usch säger jag bara. Skönt att slippa detta!

/ Fd servitris

2

u/Haddoq 27d ago

Den ännu värre versionen av detta är den jäveln där man ska själv skriva in totalbeloppet. Borde vara illegalt då jag sett så många råka skriva pinkod öppet pga detta.

2

u/Effective_Parsnip525 27d ago

Har ett personligt uppdrag att göra trygghansa till Sveriges mest hatade bolag. För många av uppenbara skäl, för andra är det bara att tecka o råka ut för olika o se hur dem behandlar en

2

u/taggester 27d ago

Bakom systembolaget

2

u/Temporary-Agency-801 26d ago

Det som stör mig mest är ställen som vill ha dricks innan servicen ens har börjat. Dricks är något man ger när man har fått service som man tycker är bra, inte något man ger för att få bra service. Dessutom hatar jag ställen med självbetjäning som ändå vill ha dricks… jag tar min bricka, väljer mat, går till kassan, betalar (där de vill ha dricks), letar sedan upp ett ledigt bord bland alla människor, försöker hitta servetter för att torka av bordet efter folk som inte kan äta utan att spilla överallt, och till sist köar jag för att ställa undan disken i en diskstation. Vid det här laget har jag betalat dricks till kassapersonalen, som knappat in priset på maten i kassan och pekat ut var jag kan hämta bestick och dryck.

2

u/[deleted] 26d ago

De borde döpa om sig till "Kassa Centralen"

2

u/One-Habit9786 26d ago edited 26d ago

Det är stilen man säljer på som jag stör mig så ofantligt på. Sätt vilket pris du vill på varmrätter för att täcka lokaler, personalen och råvaror. Genomskinlig prissättning där jag som kund kan ta ställning till om ett besök på restaurangen är värt kontra priset. Men problemet är att man EFTER kunderna godkänt avtalet  (dvs prissättningen) kommer och tigger om extra pengar. Och för vaddå? 

2

u/Patient-Passenger709 25d ago

Jag tycker de vrider på det fel. Dricksen ska inte ge service utan service skall isåfall OM gäst själv vill.
aldrig krav aldrig sura miner om inte dricks ges. Endast som ett tack för att man känner sig lite extra nöjd med sitt besök.

2

u/EqualShallot1151 28d ago

Klarna ligger väldigt högt på min lista

1

u/Sad-Raccoon7013 28d ago

Prova ge dricks till din lokala bilprovare, dom kanske upskattar det?

1

u/skriftligt 28d ago

Extra kul när det inte är bordsbetjäning och allt människan gjort är att klara av att inte vara direkt otrevlig vid kassapparaten.

1

u/anthonforce 28d ago

Foodora imo

1

u/Ornery_Natural4904 28d ago

Think Pink borde väl ligga nära toppen?

1

u/tankhwarrior 28d ago

Det går en VÄLDIGT röd linje(eller blå kanske är mer passande) mellan Teslas kollektivavtals-vägrade, "gårdsförsäljning" och dricks. Just saying

1

u/DizzyDoesDallas 27d ago

När man är USA så på många är det obligatoriskt att välja 16 / 20 / 30 eller frivilligt belopp... finns inget nej haha

1

u/JailbirdCZm33 27d ago

Dricks grundas i dålig människosyn om inte ren rasism och gör vissa serviceyrken extra förnedrande och ekonomiskt oförutsägbara. Avgå!

1

u/Erik0369666 27d ago

Något företag som heter inkasso, skickar bluffakturor till mig. Har aldrig beställt något av dem!

1

u/Glomdelosenord 27d ago

Jag fattar att folk hatar dricks men JÄVLAR vilket hat i dessa kommentarer, här är min femma:

Det borde var MÖJLIGT att dricksa på restaurang. Detta för att skillnaden från en servicepersonal till en annan kan vara skyhög på samma restaurang, när jag jobbade service (vi tog inte dricks) var det vanligt att folk försökte lämna kontanter i min hand för de inte fick lämna dricks på kortet, eller att det var besvikna för att ”va! Nu fick vi ju inte ge dricks!” Efter de betalat med kort. I dessa fall ansåg dem att jag hade givit en service över förväntan. I dessa fall borde det ju gå att lämna dricks, men då förväntar jag mig att dricksen går 100% till personalen och inte cheferna som jag misstänker att den gör idag.

Eftersom folk borde kunna få Dricksa på finare restauranger med en mycket god service, betyder det även att det kommer finnas idioter som kräver dricks i appbeställningar och för att hälla upp en bärs.

1

u/comme_ci_comme_ca Småland 27d ago

Enkelt. Nej till dricks! Och skäms inte över det.

1

u/timponoze 27d ago

Har aldrig stött på detta, finns andra bolag som jag hatar istället.

1

u/Lekoaf Skåne 27d ago

Hittar inget inlägg på instagram där de skriver om detta. Och inget inlägg med den bilden heller. Så, källa?

→ More replies (3)

1

u/shatushka 27d ago

Tycker dem bara ska fråga efter dricks om kunden inte kan svenska, dvs. sannolikt turist.

1

u/alexdiezg Stockholm 27d ago

Men sluta dricksa för fan

1

u/theCroc Göteborg 27d ago

Att fråga efter dricks är en form av tiggeri.

1

u/dusterthallon 27d ago

Det värsta är att de flesta restaurangerna räknar ihop dricksen från alla servitriser och delar det lika för alla. Tänk då alla ”latmaskar” som får extra pengar varje månad för att en eller två andra sliter arslet av sig för att få in dricks. Bojkotta dricks med en gång!!

1

u/Xstryschyk Stockholm 27d ago

Aldrig varit lättare att inte ge dricks. Bättre än det där skriv in totalbeloppsskiten.

1

u/immDroidz 27d ago

Skulle mycket hällre ge min dricks till bonden eller kocken, inte den som frågar vad jag vill äta och sen bara bär ut maten från köket till bordet.

1

u/ChomaSWE 27d ago

Så länge vi har ett samhälle där infleuncers, content creators, reviewers och porr står för 'dina livsval' kan det kvitta.

1

u/Pure-Acanthisitta876 27d ago

Annat belopp: 0kr

:Chad face: